مسئولیت اجتماعی شرکت Corporate Social Responsibility یکی از محورهای اخلاق کسبوکار است که به نقش شرکتها درحوزه اجتماع میپردازد. مسئولیت اجتماعی شرکتی مجموعه وظایف و تعهداتی است که شرکت باید در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعهای که در آن فعالیت میکند، انجام دهد. مسئولیت اجتماعی شرکتها در پیوند با مسئولیت شرکت در برابر جامعه، انسانها، و محیطی است که شرکت در آن فعالیت میکند و این مسئولیت از جستارهای اقتصادی و مالی فراتر میرود.
مسئولیت اجتماعی ریشه در مفهوم پایداری دارد. به عبارت دیگر تفکیک دستیابی به پایداری و اهداف توسعه پایدار از طریق عمل به مسئولیتهای اجتماعی شرکتها مهیا میشود
توسعه پایدار یا Sustainable Development به معنای تلفیق اهداف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی برای حداکثرسازی رفاه انسان فعلی بدون آسیب به توانایی نسلهای آتی برای برآوردن نیازهایشان میباشد. توسعه پایدار مفهومی است که به واسطه پیامدهای منفی محیط زیستی و اجتماعی ناشی از رویکردهای توسعه یک جانبه اقتصادی بعد از انقلاب صنعتی و تغییر نگرش بشر به مفهوم رشد و پیشرفت پدید آمده است. در این راستا مسئولیت اجتماعی، لازمه مدیریت پروژه است و از فاز صفر و مقدماتی تا پیادهسازی پروژه، در همه مراحل را شامل میشود. مدیران باید علاوه بر طرح فیزیکی و مشخصات تولید و سرمایهگذاری، آثار جانبی فعالیتها را در نظر داشته باشند و بخشی از منابع پروژه را به بحث مسئولیت اجتماعی اختصاص داده و مراقبت کنند که آثار زیانباری گریبانگیر محیط پیرامونی نشود.
فلسفه وجودی شرکت بهینه سازان صنعت تاسیسات افزایش بهرهوری انرژی در راستای نیل به توسعه پایدار کشور از راه تدوین و اجرای استاندارد و ارائه راهکارهای نوآورانه و فن آورانه و کمک به کاهش اثرات زیست محیطی فعالیتهای انسانی است. در این راستا برخی اقدامات شرکت در اجرای مسئولیت اجتماعی خود به شرح زیر است:
• ابداع ایده معاینه فنی موتورخانهها به منظور کاهش مصرف انرژی و آلایندهها تولیدی در این بخش: ایده معاینه فنی موتورخانهها از سال ۱۳۷۳ توسط موسسان شرکت مطرح و تا زمان تاسیس شرکت در سال ۱۳۸۳ تحقیقات گستردهای روی آن انجام شد. بعد از تاسیس شرکت در سال ۱۳۸۳، مدیران و موسسان آن، تلاش بی وقفهای را در خصوص استانداردسازی و اجرای آن کشیدند که در نهایت در سال ۱۳۹۶ براساس ماده ۱۷ قانون هوای پاک و مصوبه هیات وزیران تمامی دستگاههای دولتی موظف به اخذ معاینه فنی موتورخانه های خود براساس استاندارد ملی ۱۶۰۰۰ شدند. به واسطه تدوین و تصویب این استاندارد ملی، ۱۸ شرکت موفق به اخذ گواهی بازرسی در زمینه آن شدند و کارآفرینی قابل توجهی در این زمینه ایجاد شد.
• موسسین این شرکت، پایهگذار و توسعه دهنده مرکز ملی آزمون تجهیزات تجهیزات گرمایشی حرارتی در سال ۱۳۷۳ در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران بودند و بخشی از هزینه اولیه این آزمایشگاه از درآمد شخصی آنان بوده است. در حال حاضر این مرکز توسط شرکت بهینهسازان صنعت تاسیسات هدایت میشود. شایان ذکر است این مرکز تنها مرکز دارای تایید صلاحیت در کشور برای انجام آزمونهای مربوط به دیگ، مشعل، هیترها و تجهیزات احتراقی مشابه است.
• از اوایل تاسیس انجمن احتراق، موسسین و مدیران این شرکت همکاری گستردهای را به منظور بهبود عملکرد سیستمهای احتراقی با انجمن احتراق ایران داشتند. چندین نوبت عضویت در هیئت مدیره انجمن احتراق ایران و نائب رئیس انجمن احتراق و عضو هیئت مدیره در دوره اخیر این انجمن و نیز دبیر کمیته ارتباط با صنعت از اهم فعالیتهای این شرکت است. همچنین این شرکت با کمیته آموزش و کمیته اختراعات انجمن احتراق ایران همکاری داشته و تدوین کننده دوره کارشناسان و تکنسینهای موتورخانه است. این دوره هم اکنون از طریق انجمن احتراق ایران برگزار شده و یکی از شروط فعالیت در حوزه معاینه فنی موتورخانهها است.
• انجمن صنفی شرکتهای خدمات انرژی ایران در خردادماه ۱۳۹۱ با هدف ساماندهی خدمات انرژی کشور و برقراری ارتباطات موثر میان دولت و بخش خصوصی توسط جمعی از فعالان حوزه بهینهسازی مصرف انرژی تاسیس گردید. اعتلای مدیریت انرژی بمنظور حفاظت از منافع ملی، منابع و محیط زیست، توسعه فرهنگ و آگاهی جامعه و مردم در مورد خدمات انرژی، همکاری با دستگاههای دولتی،مجامع سیاستگذاری و نهادهای عمومی، …. از اهداف بنیادین این انجمن بوده و شرکت بهینه سازان صنعت تاسیس از بدو تاسیس تا کنون با مشارکت جدی در هیات مدیره مدیره انجمن تلاش کرده تا ضمن ایجاد همگرایی و همافزایی صنفی، توانمندسازی شرکتهای خدمات انرژی وتوسعه بازار و پیگیری و احقاق حقوق صنفی شرکتهای خدمات انرژی را محقق سازد.
• موسسین و مدیران این شرکت حضور فعال در کمیتههای فنی و ملی تدوین استانداردهای ملی در زمینه سیستمهای گرمایشی و احتراقی و گازهای گلخانهای را جزو مسئولیت اجتماعی خود تلقی کرده و در انجام آن اهتمام ورزیدهاند. از جمله این استانداردها میتوان به استاندارد، دیگهای گرمایشی، رادیاتورها و کنوکتورها، فیلترهای هوا، مخازن سوخت، مدیریت گازهای گلخانهای و غیره اشاره کرد.
• عضویت در کارگروه معیار مصرف و اصلاح الگوی مصرف انرژی در مرغداریهای کشور از سال ۱۳۸۹ یکی دیگر از خدمات عامالمنفعه این شرکت بوده است که منجر به تاسیس آزمایشگاه آزمون هیترهای مرغداری و بررسی کیفیت آنها شد.
• شرکت بهینه سازان صنعت تاسیسات از ابتدای بحث ایجاد بازار انرژی در نقش مشاور سازمان محیط زیست و نیز سازمان ملی استاندارد ایران در جلسات و کارگروههای مربوط به تدوین دستورالعمل بازار انرژی و نیز اندازهگیری، گزارشدهی و صحهگذاری اقدامات کاهش کربن (MRV) ایفای نقش کرده است.
• موسسین این شرکت با هدف فرهنگسازی در خصوص ارتقا سیستمهای احتراقی در کشور، با هزینه شخصی خود در نمایشگاه تاسیسات و تهویه مطبوع آلمان (ISH) که در سنوات ۱۳۸۳، ۱۳۸۵، ۱۳۸۷، ۱۳۸۹، ۱۳۹۱، ۱۳۹۳ و برگزار شده بود شرکت کردند تا با اطلاع از آخرین دستاوردها و تکنولوژیهای بروز دنیا در این حوزه، در جهت همراهی کشور با توسعه روز دنیا فعالیت کنند
• برگزاری دورههای آموزشی رایگان در سازمانهای ذی ربط در حوزه معاینه فنی موتورخانه، بهینه سازی انرژی، بهینه سازی ایستگاههای تقلیل فشار گاز و غیره
• تدوین استاندارد ملی ده جلدی در زمینه نصب، راه اندازی و تعمیر و نگهداری دستگاههای گازسوز در بخش خانگی
• شرکت در برخی جلسات انجمن گاز در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی در سیستمهای گرمایشی
• شرکت بهینهسازان صنعت تأسیسات از سال ۱۳۹۴ همکاری سازندهای با سازمان حفاظت محیط زیست داشته و علاوه بر همکاری در تدوین و به ثمر نشاندن قانون هوای پاک، کتاب «راهنمای MRV (اندازهگیری، گزارشدهی و صحهگذاری) برای کشورهای درحالتوسعه» را با همکاری سازمان منتشر کرده است. این کتاب که کلیه هزینههای ترجمه و انتشار آن توسط این شرکت تامین شده است به عنوان راهنمایی برای اندازهگیری، گزارشدهی و صحهگذاری اقداماتی است که در راستای کاهش اثرات زیست محیطی فعالبتهای انسانی صورت میگیرد.